עמוד השיר: טר"ש - טיפקס
תקציר
השיר מתאר את חוויותיו של הדובר מילדותו ועד לבגרותו, תוך התמקדות בתחושת האכזבה והתחושה שהוא נשאר מאחור בעוד חבריו מתקדמים. בבית הראשון, הדובר נזכר בהפסקות בבית הספר ובתחושת הרעב שלו לעומת חבריו. בבית השני, הוא מתאר את חוויותיו בתיכון ואת העובדה שחבריו לא הצליחו בלימודים והגיעו למשטרה. הפזמון מדגיש את האמירה החוזרת 'יהיה בסדר' שמשקפת את האופטימיות המדומה. בבית השלישי, הדובר מתאר את שירותו הצבאי ואת תחושת האכזבה שלו מהתקופה הזו. בבית הרביעי, הוא מתאר את חגיגות המימונה והאווירה החגיגית, אך גם כאן יש תחושת זרות וניכור. השיר מסתיים בניסיון להבריח דבורה, שמסמל את הניסיונות להימנע מקשיים ומכאבים.
נושא
אכזבה, תחושת זרות, התקדמות לעומת קיפאון, אופטימיות מדומה
ניתוח מילות השיר
1
בית
תוכן:
לפעמים זוכר הפסקות בבית הספר
שיחקנו סטנגה וקלפים וגם קלאס
כמעט תמיד שכחנו את עצמנו
עד שבאה המנקה אמרה לנו 'איווה ח'לאס!'
בשקית פיתה עם נקניק מלפפון סלטה מטבוחה
כל הילדים לקחו ביס
רק אני עם בטן ריקה.
ניתוח:
בבית הראשון, הדובר מתאר את ההפסקות בבית הספר ואת המשחקים ששיחק עם חבריו. הוא מדגיש את תחושת הרעב שלו לעומת חבריו שאכלו. המנקה שמפסיקה את המשחקים מסמלת את החזרה למציאות לאחר רגעי השכחה.
2
בית
תוכן:
לא תמיד זוכר מה למדנו בתיכון
בחיים עצמם מי צריך אקרוסטיכון?
קראנו 'הדבר' הייתי עיוני
הייתי בסדר בסולם אלבר קאמי
יוסי חמימו בלונבלון מכלוף לא הגיעו כלל לכיתה
כולם גמרו במשטרה
חלקם עצורים חלקם עם דרגה.
ניתוח:
בבית השני, הדובר מתאר את חוויותיו בתיכון ואת העובדה שחבריו לא הצליחו בלימודים והגיעו למשטרה. הוא מזכיר את הספר 'הדבר' של אלבר קאמי, שמסמל את תחושת האבסורד והחיפוש אחר משמעות.
3
פזמון
תוכן:
הם אמרו יהיה בסדר
הם אמרו יהיה בסדר
הם אמרו יהיה בסדר
הם אמרו יהיה בסדר
הם אמרו יהיה בסדר
ניתוח:
הפזמון מדגיש את האמירה החוזרת 'יהיה בסדר' שמשקפת את האופטימיות המדומה וההבטחות הריקות שהדובר שמע לאורך חייו.
4
בית
תוכן:
לא תמיד אומר מה עשיתי בצבא
בעיקר הכנתי קפה עם אכזבה
כפוף הייתי לכולם איזו תקופה
הם היו רס"רים ולי היתה רסרה
יוסי טיראן שריקי מסעוד נגדים מ"צ ביסל"ש
התקדמו שרשרת פיקוד
רק אני נשארתי טר"ש.
ניתוח:
בבית השלישי, הדובר מתאר את שירותו הצבאי ואת תחושת האכזבה שלו מהתקופה הזו. הוא מדגיש את העובדה שחבריו התקדמו בשרשרת הפיקוד בעוד הוא נשאר בתפקיד נמוך.
5
בית
תוכן:
לא תמיד זוכר איפה חגגתי מימונה
אצל מרוקאים טעמתי מנה מנה
תמיד התכבדתי בצהלולי שמחה
אפילו טוניזאים מתקבלים באהבה.
ז'באן ברקוקש ומופלטה ספינג'ות קוסקוס ושבקייה
בכפיים דביקות מדבש מוחאים שארית הפליטה.
זזזז...מנסים להבריח דבורה
ניתוח:
בבית הרביעי, הדובר מתאר את חגיגות המימונה והאווירה החגיגית, אך גם כאן יש תחושת זרות וניכור. הניסיון להבריח דבורה בסוף הבית מסמל את הניסיונות להימנע מקשיים ומכאבים.
שירים קשורים