פרשנות לשיר: תורה די בעסטע סחורה - אברהם פריד

בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר

מילים ולחן: אברהם פריד

תכנים נוספים לשיר זה

הודפס מאתר www.Nagnu.co.il

תקציר

השיר מדבר על חשיבות התורה בחיי העם היהודי, על המסירות וההתמדה בלימוד התורה, ועל העברת הערכים והידע לדור הצעיר. השיר מתאר את הקשיים והסבל שעברו היהודים לאורך ההיסטוריה, אך מדגיש את הכוח והנחישות שנובעים מהתורה. הפזמון מדגיש את התורה כמתנה יקרה וחשובה שמגנה ושומרת על העם היהודי בגלות.

נושא

חשיבות התורה, מסירות ללימוד התורה, העברת ערכים לדור הצעיר, כוח ונחישות מול קשיים

ניתוח מילות השיר

1
בית

תוכן:

?וואָס דאַרְף אַ אִיד נאָר קעֶנעֶן .אַ אִיד דאַרְף קעֶנעֶן תּוֹרָה ,מִיר האָבְּ’ן זִיךְ געֶלאָזְט פאַרְבְּרעֶנעֶן ,פאַר אוּנְזעֶר הֵיילִיקעֶר תּוֹרָה ,מעֶן האָט אוּנְז געֶפְּלאָגְט אוּן געֶמאַטעֶרְט ,מעֶן האָט אוּנְז אַלְץ נִישְׁט געֶפּאַטעֶרְט !וַוייל מִיר הִיטְן דִי הֵיילִיקעֶ תּוֹרָה .יאָ, אוּנְזעֶר תּוֹרָה

ניתוח:

בבית הראשון השיר מדבר על כך שהדבר החשוב ביותר ליהודי הוא התורה. הוא מתאר את הסבל והייסורים שעברו היהודים לאורך ההיסטוריה, אך מדגיש שהכוח והנחישות לשמור על התורה הם שהחזיקו אותם.
2
פזמון

תוכן:

תּוֹרָה, דִּי בּעֶסְטעֶ סְחוֹרָה ,זִי הִיט דעֶם אִיד אִין גָּלוּת .פּוּנְקְט וִוי אַ מְנוֹרָה ,תּוֹרָה, דִּי בּעֶסְטעֶ סְחוֹרָה .הִיט אָפּ, הִיט דִי מַתָּנָה פוּן דעֶם בּוֹרֵא

ניתוח:

הפזמון מדגיש את התורה כמתנה יקרה וחשובה שמגנה ושומרת על העם היהודי בגלות. הוא משווה את התורה למנורה שמאירה ומכוונת את הדרך.
3
בית

תוכן:

לעֶרְנעֶן טַייעֶרעֶ קִינְדעֶר אִין חֵדֶר .מעֶן לעֶרְנְט זֵיי דִי תּוֹרָה ,אוּן גִיבְּן אָפּ כָּבוֹד כְּסֵדֶר .אוּנְזעֶר הֵיילִיקעֶר תּוֹרָה ,מִיר וועֶלְן אִין וואַסעֶר אוּן פְלאַמעֶן .וִוי העֶלְדְן שְׁטֵיין צוּזאַמעֶן ,פאַר אוּנְזעֶר הֵיילִיקעֶר תּוֹרָה .יאָ, אוּנְזעֶר תּוֹרָה, תּוֹרָה, תּוֹרָה

ניתוח:

בבית השני השיר מתאר את לימוד התורה של הילדים בחדר, ואת הכבוד שניתן לתורה. הוא מדגיש את הנחישות והכוח של העם היהודי לעמוד יחד מול כל קושי כדי לשמור על התורה.
4
פזמון

תוכן:

תּוֹרָה, דִּי בּעֶסְטעֶ סְחוֹרָה ,זִי הִיט דעֶם אִיד אִין גָּלוּת .פּוּנְקְט וִוי אַ מְנוֹרָה ,תּוֹרָה, דִּי בּעֶסְטעֶ סְחוֹרָה .הִיט אָפּ, הִיט דִי מַתָּנָה פוּן דעֶם בּוֹרֵא

ניתוח:

הפזמון חוזר ומדגיש את חשיבות התורה כמתנה יקרה שמגנה על העם היהודי בגלות.
5
בית

תוכן:

קוּם אַהעֶר אִינְגעֶלעֶ, נעֶנְטעֶר צוּ מִיר .גִיבּ אַ קוּק אִין דִי גאָלְדעֶנעֶ אוֹתִיּוֹת’לַךְ ,אִין דִי הֵיילִיקעֶ אוֹתִיּוֹת’לַךְ .גִיכעֶר גִיכעֶר, קוּם אַהעֶר אָט אַזוֹי אִינְגעֶלעֶ ,זעֶץ זִיךְ אַוועֶק, העֶר זִיךְ צוּ מִיט קאָפּ :אוּן זאָג מִיט מִיר ,”קָמַץ אַלֶף “אָ ,”קָמַץ בֵּית “בָּ ,”קָמַץ גִּימֶל “גָּ .”קָמַץ דַּלֶת “דָּ אָט אַזוֹי דאַרְף מעֶן לעֶרְנעֶן אִינְגעֶלעֶ ,טַייעֶר אִינְגעֶלעֶ :זאָג נאָכאַמאָל מִיט מִיר ,”קָמַץ אַלֶף “אָ ,”קָמַץ בֵּית “בָּ ,”קָמַץ גִּימֶל “גָּ .”קָמַץ דַּלֶת “דָּ אָט אַזוֹי דאַרְף מעֶן לעֶרְנעֶן אִינְגעֶלעֶ !געֶדֵיינְק תּוֹרָה ,תּוֹרָה אִיז דִי בּעֶסְטעֶ סְחוֹרָה !געֶדֵיינְק אִינְגעֶלעֶ תּוֹרָה

ניתוח:

בבית השלישי השיר מתאר את תהליך לימוד התורה של הילדים, את החשיבות של לימוד האותיות והקריאה בתורה. הוא מדגיש את החשיבות של העברת הידע לדור הצעיר ושמירה על המסורת.
6
פזמון

תוכן:

תּוֹרָה, דִּי בּעֶסְטעֶ סְחוֹרָה ,זִי הִיט דעֶם אִיד אִין גָּלוּת .פּוּנְקְט וִוי אַ מְנוֹרָה ,תּוֹרָה, דִּי בּעֶסְטעֶ סְחוֹרָה .הִיט אָפּ, הִיט דִי מַתָּנָה פוּן דעֶם בּוֹרֵא

ניתוח:

הפזמון המסיים חוזר על המסר המרכזי של השיר - התורה כמתנה יקרה שמגנה על העם היהודי בגלות.
שירים קשורים