פרשנות לשיר: חורף 23 - אודיה & איזי
בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר
לחן:
אודיה אזולאי, ארז (איזי) שרון
אינטראקטיבי
הודפס מאתר www.Nagnu.co.il
תקציר
השיר עוסק בתחושות של כאב, אובדן, בלבול וייאוש על רקע מציאות קשה של מלחמות ואובדן. הדוברת מתארת את החוויות האישיות שלה ואת השאלות הקשות שהיא שואלת את אלוהים על משמעות החיים והסבל. היא מבטאת את הצורך בתמיכה ובתקווה, ומבקשת מאלוהים תשובות ונחמה.
נושא
כאב, אובדן, בלבול, ייאוש, חיפוש משמעות, תקווה, תמיכה
ניתוח מילות השיר
1
בית
תוכן:
אני זוכרת שפחדתי לעזוב את הדירה
שמישהו למעלה נרדם בשמירה
ולך תספר לעולם מה קרה כאן
ומי יאמין לצרת ההסברה
כמו יתומים
ניתוח:
הבית הראשון מתאר תחושות של פחד ובדידות. הדוברת מרגישה שמישהו למעלה, אולי אלוהים, לא שומר עליה, והיא מרגישה נטושה כמו יתומה. יש כאן ביקורת על חוסר ההסברה וההבנה של המצב הקשה שבו היא נמצאת.
2
בית
תוכן:
אני זוכרת שאחי שאל אותי איפה אלוהים
ואני שאלתי מי בכלל דואג לחיילים
זוכרת שתרמנו להם אוכל ובגדים
לא היה שמאל ולא היה ימין
מצלצלת לאבא והוא לא זמין
בצער קשה פי מיליון להאמין
שיש אלוהים בבתי העלמין
ניתוח:
בבית השני, הדוברת מתארת את השאלות הקשות שהיא ואחיה שואלים על קיומו של אלוהים ועל הדאגה לחיילים. היא מתארת את האחדות שהייתה בעבר ואת תחושת האובדן והכאב כשהיא לא מצליחה ליצור קשר עם אביה. היא מבטאת ספקות באמונה באלוהים לנוכח המוות והאובדן.
3
פזמון
תוכן:
אנחנו הילדים
של חורף עשרים ושלוש
חמלה ששרפו לה את הבית
מוסר שערפו לו את הראש
בצער רב ויגון קודר
פתאום המנהיגים שלי הפסיקו לדבר
הרסו לי את השבת והמשיח מאחר
זוכרת שהימרנו על מתי זה יגמר
ניתוח:
הפזמון מתאר דור שלם של ילדים שגדלו במציאות קשה של מלחמות ואובדן. הדוברת מתארת את האובדן של חמלה ומוסר, ואת התחושה שהמנהיגים נעלמו והמשיח מאחר לבוא. יש כאן ביקורת על המצב החברתי והפוליטי והתחושה של חוסר תקווה.
4
בית
תוכן:
בא לי לדבר עם אבא
על כל מה שעבר היום
שוב אני מרגיש לבד
אבא תעשה מקום
מישהו מקשיב למעלה
מישהו בכל מקום
יישאר איתי לעד
ויגשים לי ת'חלום
ניתוח:
בבית זה, הדוברת מבטאת את הצורך שלה בתמיכה ובשיחה עם אביה. היא מרגישה לבד ומבקשת מאלוהים או מאביה להיות איתה ולתת לה תקווה. יש כאן תחינה לנחמה ולתמיכה רגשית.
5
בית
תוכן:
ריבונו של עולם אם נדבר גלויות
לפעמים אין לי כוח לחיות פה
בוא תגיד לי מה הגעתי לעשות פה
כי זה פאקין חלום בלהות יו
לא הבנתי מה? ניסת ללמד אותי שיעור?
רצית לספר לי מה מותר ומה אסור
מה? כאב לך על כל מה שקרה ביום כיפור
אז אני לא אשם ובטח לא הרוב
נשבע לך באבא שהלב שלנו טוב
אני ראיתי מקרוב ת'ילדה שלא הבינה
למה ת'לקחת לה ת'אח ואת האימא
אני ישבתי עם החבר'ה על הדשא
ואני מתפלא שהם הצליחו לדבר
אבל אף אחד שם לא חיפש ת'אקשן
אבא כל אחד מהם איבד איזה חבר
אומרים שאתה אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד
אז בוא תעזור לי לקום מתוך ייאוש שנאה וגם עצב
מדברים על גאולה שתבוא אני בינתיים רואה רק חורבן
אז בוא תדבר איתי אבא לפני שתיקח גם אותי מכאן
ניתוח:
בבית זה, הדוברת פונה ישירות לאלוהים ומביעה את תחושת הייאוש והכאב שלה. היא שואלת שאלות קשות על משמעות החיים והסבל, ומבקשת מאלוהים תשובות ונחמה. היא מתארת את האובדן והכאב שהיא רואה סביב לה, ומבקשת עזרה לקום מהייאוש והשנאה.
6
פזמון
תוכן:
בא לי לדבר עם אבא
על כל מה שעבר היום
שוב אני מרגיש לבד
אבא תעשה מקום
מישהו מקשיב למעלה
מישהו בכל מקום
יישאר איתי לעד
ויגשים לי ת'חלום
ניתוח:
הפזמון חוזר על התחינה של הדוברת לתמיכה ונחמה. היא מבקשת לדבר עם אביה או עם אלוהים, להרגיש פחות לבד ולקבל תקווה.
7
בית
תוכן:
הרמנו ת'ראש והורדנו ת'כובע
לצבא הקדוש למלאכים של הנובה
לדמעות בעוטף על ילדי הדרום
ששרדו לספר את מה ששרתי היום
ניתוח:
בבית האחרון, הדוברת מכבדת את החיילים והאנשים שסבלו במלחמות. היא מתארת את הכאב והדמעות של ילדי הדרום, ומביעה הערכה לאלו ששרדו ויכולים לספר את הסיפור שלהם. יש כאן תחושת כבוד והערכה לחיילים ולשורדים.
שירים קשורים