פרשנות לשיר: מה אברך - חוה אלברשטיין
בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר
לחן:
יאיר רוזנבלום
תקציר
השיר מתאר את מסעו של ילד דרך שלבי החיים השונים, מהילדות ועד הבגרות. בכל שלב, המלאך מברך את הילד בתכונות ובכישורים המתאימים לשלב זה. הברכות כוללות חיוך, עיניים רואות, רגליים לרקוד, ידיים ללמידה, ולב מרגש. בסופו של דבר, המלאך תוהה מה עוד אפשר לברך את הילד לאחר שנתן לו כל מה שאפשר.
נושא
התפתחות אישית, ברכות, מסע החיים
ניתוח מילות השיר
1
בית
תוכן:
מה אברך לו במה יבורך
זה הילד שאל המלאך
וברך לו חיוך שכמוהו כאור
וברך לו עיניים גדולות ורואות
לתפוש בו כל פרח וחי וציפור
ולב להרגיש בו את כל המראות
ניתוח:
בבית הראשון, המלאך מברך את הילד בחיוך שמאיר את סביבתו, בעיניים גדולות שרואות את כל היופי שבטבע, ובלב שמרגיש את כל המראות. הברכות הללו מסמלות את התום והסקרנות של הילדות.
2
פזמון
תוכן:
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הילד? שאל המלאך.
ניתוח:
הפזמון חוזר על השאלה של המלאך, מה עוד אפשר לברך את הילד. השאלה מדגישה את הדאגה והרצון להעניק לילד את כל מה שהוא צריך.
3
בית
תוכן:
וברך לו חיוך שכמוהו כאור
וברך לו עיניים גדולות ורואות
לתפוס בן כל פרח וחי וציפור
ולב להרגיש בו את כל המראות.
ניתוח:
הבית השני חוזר על הברכות מהבית הראשון, מחזק את החשיבות של התכונות הללו בשלב הילדות.
4
פזמון
תוכן:
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הנער? שאל המלאך.
ניתוח:
הפזמון חוזר שוב, הפעם עם השאלה מה לברך את הנער. המלאך ממשיך ללוות את הילד גם בשלב ההתבגרות.
5
בית
תוכן:
וברך לו רגליים לרקוד עד אין סוף
ובנפש לזכור בה את כל הלחנים
ויד האוספת צדפים עלי חוף
ואוזן קשובה לגדולים וקטנים.
ניתוח:
בבית זה, המלאך מברך את הנער ברגליים לרקוד, בנפש שזוכרת את כל הלחנים, בידיים שאוספות צדפים, ובאוזן קשובה. הברכות הללו מסמלות את החופש, היצירתיות והקשב של הנעורים.
6
פזמון
תוכן:
מה אברך לו, במה יבורך?
זה העלם? שאל המלאך.
ניתוח:
הפזמון חוזר שוב, הפעם עם השאלה מה לברך את העלם. המלאך ממשיך ללוות את הילד גם בשלב הבגרות.
7
בית
תוכן:
וברך כי ידיו הלמודות בפרחים
יצלחו גם ללמוד את עצמת הפלדה
ורגליו הרוקדות את מסע הדרכים
ושפתיו השרות את מקצב הפקודה.
ניתוח:
בבית זה, המלאך מברך את העלם בידיים שמלמדות בפרחים אך גם יודעות את עוצמת הפלדה, ברגליים שרוקדות את מסע הדרכים, ובשפתיים ששרות את מקצב הפקודה. הברכות הללו מסמלות את השילוב בין רוך לעוצמה, בין חופש למשמעת.
8
פזמון
תוכן:
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הגבר? שאל המלאך.
ניתוח:
הפזמון חוזר שוב, הפעם עם השאלה מה לברך את הגבר. המלאך ממשיך ללוות את הילד גם בשלב הבגרות המלאה.
9
בית
תוכן:
נתתי לו כל שאפשר לי לתת
שיר, וחיוך, ורגליים לרקוד
ויד מעודנת, ולב מרטט
ומה אברך לך עוד????
ניתוח:
בבית האחרון, המלאך מסכם את כל הברכות שנתן לילד לאורך חייו, ותוהה מה עוד אפשר לברך אותו. השאלה מדגישה את התחושה שהילד קיבל את כל מה שהוא צריך כדי להצליח בחיים.
שירים קשורים