פרשנות לשיר: י'א 2 - טונה

בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר

מילים ולחן: ניר דנן, טונה

תכנים נוספים לשיר זה

הודפס מאתר www.Nagnu.co.il

תקציר

השיר מתאר את החוויות והתחושות של הדובר במהלך שנות לימודיו בבית הספר, תוך ביקורת על מערכת החינוך. הוא מתאר את עצמו כתלמיד שלא התאים למסגרת, שהיה מעופף ולא ממוקד, אך עם זאת היה בעל פוטנציאל שלא מומש. השיר מדגיש את הנזקים הנפשיים שנגרמו לו כתוצאה מהמערכת הנוקשה והלא מותאמת לצרכיו האישיים.

נושא

ביקורת על מערכת החינוך, חוויות תלמידים, נזקים נפשיים, חוסר התאמה למסגרת

ניתוח מילות השיר

1
בית

תוכן:

מורות קראו לי מעופף יושב לי בכיתה ומתופף ג׳אנספורט, ראסטות ומשאף שם ראש וחורפ, (הארדקור) שהכל ישרף זה עוד בוקר בי”א 2, על הכיף כיף עייף, בחנו אותי על ״Had, Has, Have" כשעמדתי על שלי אמרו לי "שב, שב, שב" טקסט, טקסט, אין לב, אין ממה להתלהב והראש על הבנות והמחשב כשהדלת נטרקת והכיתה משתתקת למדנו איך לנתק את המחשבות ככה שבשקט בשקט נוצרה צלקת, צלקת שלרפא אותה לקחו שנים רבות יצאתי לחיים ברגליים יחפות אני שורף שנים יפות בתוך כיתות שקופות אני זוכר את הימים אני זוכר המון תקופות טובות ובעיקר איך למדנו לכבות בובות בובות…

ניתוח:

הבית הראשון מתאר את החוויות של הדובר כתלמיד בבית הספר. הוא מציג את עצמו כתלמיד שלא התאים למסגרת, שהיה מעופף ולא ממוקד, אך עם זאת היה בעל פוטנציאל שלא מומש. הוא מתאר את השיעורים כמשעממים וחסרי חיים, ואת התחושות של ניתוק וצלקות נפשיות שנגרמו לו כתוצאה מהמערכת הנוקשה.
2
פזמון

תוכן:

בובות בובות…

ניתוח:

הפזמון החוזר 'בובות בובות' מדגיש את התחושה של הדובר שהוא וכל חבריו לכיתה הם כמו בובות, חסרי עצמאות ומחשבה עצמאית, שמופעלים על ידי המערכת.
3
בית

תוכן:

״אהלן גברת טונה, הוא בסה״כ בסדר ילד גבר, לא מעבר, הוא בסה״כ בסדר הממוצע שלו ממוצע, הוא לא כל כך מקשיב אם הוא יכול להתעניין יהיה מגניב, אה כן הוא מאחר, הוא מדבר, הוא מקשקש, הוא מצייר הוא מסרב להתבגר, הוא מסתגר הוא יכול להשתפר, הוא יכול להתדרדר העיקר שהוא בוחר את הנתיב שהוא בוחר״ שעות על גבי שעות נפלתי שמה בין הכיסאות מאמין לכל נכשל, אומר ״אמן״ לתוצאות לקחתי אחריות על השגיאות היום מפנה בחזרה ת׳אצבעות על החומר שיריתם במטח המקצועות שלא שונו מהפלמ״ח הכסת״ח על גבי כסת״ח כך למדנו בעיקר איך לצבור חובות להסתדר על המדף ולקוות בובות בובות...

ניתוח:

הבית השני ממשיך את הביקורת על מערכת החינוך, ומתאר את הדובר כתלמיד ממוצע שלא מקשיב, מאחר ומדבר בשיעורים. הוא מתאר את התחושות של נפילה בין הכיסאות, חוסר התאמה למערכת, והכישלונות שנגרמו כתוצאה מכך. הדובר מציין שלקח אחריות על השגיאות שלו, אך גם מפנה אצבע מאשימה כלפי המערכת שלא השתנתה במשך השנים.
4
בית

תוכן:

ולא מזמן כשהרגשתי מאוד ״דאון״ הקשבתי ל״דוג פאונד״ לשכוח קצת מכל המחשבות שפתאום באו הבנתי הכל, ואו, ישבתי שם סתם מיותר כמו הסיכה על הכיפה של חנוך דאום איך תלמדו אותי לסמוך על עצמי, לחתום על חוזים לקלוט תרגשות שבפנים, לבנות יחסים איך אדע לחיות בשלום? איך תלמדו אותי לחלום? אתם לא יודעים חלום מהו הייתי שם מליון פאונד שכל עוד הם ימשיכו לצפצף באותו סאונד ככה ישמע גם העתיד שלי אז המילים שלי הן כמו אגרוף לראש, פאו! תודה לאל אני לא עוד רובוט שתלמדו אותו לקרוא פקודות, שלום ורוב תודות כשתחתוך את החוטים אז תבין שבפנים יש מיליון תשובות בובות בובות...

ניתוח:

הבית השלישי מתאר את התחושות של הדובר לאחר סיום בית הספר, כשהוא מרגיש 'דאון' ומנסה לשכוח מהמחשבות על ידי הקשבה למוזיקה. הוא מבקר את המערכת שלא לימדה אותו כישורי חיים חשובים כמו לסמוך על עצמו, לבנות יחסים ולחלום. הדובר מציין שהוא לא רוצה להיות רובוט שמבצע פקודות, אלא אדם עצמאי עם מחשבות ותחושות משלו.
שירים קשורים