פרשנות לשיר: רכבת העמק - אביב גפן
בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר
לחן:
דני סנדרסון
אינטראקטיבי
הודפס מאתר www.Nagnu.co.il
תקציר
השיר עוסק במסע החיים של הדובר, המתואר כרכבת שאין לה תחנות. הדובר מתאר חוויות שונות ומפגשים עם דמויות מגוונות, תוך שהוא מתמודד עם תחושות של עצב, בלבול ואובדן. השיר משלב בין מציאות לדמיון, ומעלה שאלות על משמעות החיים והכיוון שאליו הם מובילים.
נושא
מסע החיים, בלבול, אובדן, משמעות החיים
ניתוח מילות השיר
1
בית
תוכן:
עליתי על רכבת העמק ואין לה תחנות
הקונדוקטור אומר שהיא רצה מהר ויש לה מיליון קרונות
הליצן שבי צוחק לי, הוא יודע שאני קרקס
רציתי לשאול אם בפנים הוא עצוב אבל ידעתי שהוא יכעס
ניתוח:
הבית הראשון מציג את המסע של הדובר כרכבת שאין לה תחנות, כלומר מסע שאין לו עצירות או מנוחה. הדובר מתאר את עצמו כליצן, מה שמרמז על תחושות של חוסר משמעות או חוסר רצינות בחייו. הוא מתמודד עם רגשות פנימיים של עצב וכעס.
2
בית
תוכן:
הנשים עושות לי טוב, כן ואחר כך הן הולכות
משאירות אותי אומלל ובדרך כלל גם קרוע לחתיכות
אבא תעשה לי טובה, תגיד לה לעצור
הלילה משתרע עלי ועליה והקטר שיכור
ניתוח:
בבית זה הדובר מתאר את היחסים שלו עם נשים, שמתחילים בטוב אך מסתיימים בכאב ואומללות. הוא מבקש מאביו עזרה, מה שמרמז על תחושת חוסר אונים. הדימוי של הקטר השיכור מוסיף לתחושת הבלבול והחוסר כיוון.
3
בית
תוכן:
עכשיו מגיע שר השיטפון מחזיק מפה ורובה
מדבר על עתיד המזרח התיכון בקול מאיים ומקווה
פתאום הוא מפליט ירושלים, כולם מאבדים משקל
גם אני עומד לו ומוחא לו כפיים כי גם אני בקהל
ניתוח:
הבית הזה מתאר דמות פוליטית שמדברת על עתיד המזרח התיכון. הדובר מתאר את התחושות המעורבות של הקהל, כולל שלו עצמו, כלפי הנושא. המילה 'ירושלים' מעלה תחושות חזקות ותגובות רגשיות.
4
בית
תוכן:
ליד בת אל ראיתי מתנחל בארץ ישראל השכנה
עולה לרגל ותוקע דגל על הקבר של רחב הזונה
אבא תעשה לי טובה,, תגיד לי שזאת רק הצגה
כי אם זה בחיים, זה לא נעים והילד שלך משוגע
ניתוח:
בבית זה הדובר מתאר סצנה פוליטית-חברתית שמערבת מתנחל ודמות מקראית. הוא מתקשה להבין את המציאות ומבקש מאביו שיגיד לו שזה רק חלום. התחושות של בלבול וחוסר הבנה ממשיכות להופיע.
5
בית
תוכן:
כן, ביאליק היה בסדר, היו לו הרבה צרצרים
כתב על החדר שירים לפי מטר, רק נמאס לי למדוד שירים
רציתי לבוא ולהגיד לו: חיים נחמן אני הרוס
אבל השעון שלו עומד והבית שלו כבד והטלפון שלו תמיד תפוס
ניתוח:
הדובר מתייחס למשורר חיים נחמן ביאליק, ומביע תחושות של תסכול ואי הבנה כלפי השירה והחיים. הוא מרגיש שהשירה לא מספקת לו תשובות או נחמה.
6
בית
תוכן:
מולי עומד קטן עם זקן ואומר לי שהוא בישיבה
יש לו אור בעיניים ועגיל באוזניים ועל כל שאלה תשובה
אבא תעשה לי טובה, תגיד לי שזה רק חלום
למה לא סיפרת לי שרכבת העמק לא נוסעת לשומקום
ניתוח:
בבית זה הדובר פוגש דמות דתית שמנסה לספק תשובות לשאלותיו. הוא ממשיך להרגיש בלבול וחוסר כיוון, ומבקש מאביו שיגיד לו שזה רק חלום.
7
בית
תוכן:
שמעתי צלצול והרמתי, ראש הממשלה היה על הקו
והוא אמר לי: יוהנתן אני מודאג מהמצב
המדינה במשבר והכל מתפורר, תגיד לי על מי לסמוך
אמרתי לו: נשיא מצרים, אריק איינשטיין, שלום חנוך
ניתוח:
הדובר מתאר שיחה עם ראש הממשלה שמביע דאגה לגבי מצב המדינה. הדובר מציע דמויות מגוונות כמקור לתקווה, מה שמרמז על תחושת ייאוש וחיפוש אחר פתרונות.
8
בית
תוכן:
ממולי יושבת בלונדינית, לפניה יושב חזה
שולפת מארנקה סיגריה ירוקה ואומרת: נעשן את זה
אבא תעשה לי טובה, תגיד לי מה פה קורה
הסיפור שלי ידוע והסוס שלי פצוע והאקדח שלי לא יורה
ניתוח:
בבית זה הדובר מתאר סצנה נוספת של בלבול וחוסר הבנה. הוא מתאר אישה שמציעה לו לעשן סיגריה, ומביע תחושות של חוסר אונים וחוסר יכולת לפעול.
9
פזמון
תוכן:
עליתי על רכבת העמק ואין לה תחנות
הקונדוקטר אומר שהיא רצה מהר ויש לה שלושים קרונות.
ניתוח:
הפזמון חוזר על הדימוי המרכזי של השיר - רכבת העמק שאין לה תחנות. הדובר מדגיש את התחושה של מסע שאין לו סוף או מטרה ברורה.
שירים קשורים