פרשנות לשיר: יו יה - גידי גוב
בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר
לחן:
דני סנדרסון ויצחק קלפטר
תקציר
השיר עוסק בסיפורים שונים של אנשים שחוו מצבים אבסורדיים או מצחיקים בחייהם, כל אחד מהם מתמודד עם סיטואציה לא שגרתית או עונש מוגזם. כל סיפור מציג דמות שונה וההתמודדות שלה עם המצב, והפזמון חוזר על השאלה האם זה פייר, תוך כדי שהוא מציין שאף אחד לא יודע את התשובה.
נושא
אבסורד, הומור, עונש, גורל
ניתוח מילות השיר
1
בית
תוכן:
קיבלתי עונש קצת מוגזם
שפטו אותי למוות.
ישבתי על כסא חשמל
נפרדתי מהפרייבט.
ניתוח:
הבית הראשון מתאר אדם שקיבל עונש מוות על עבירה לא ידועה. הוא מתאר את התחושות שלו בזמן שהוא יושב על כיסא החשמל ונפרד מהחיים. יש כאן ביקורת על מערכת המשפט והעונשים הלא פרופורציונליים.
2
פזמון
תוכן:
היי יו יה
אני שואל
היי יו יה
אתם עונים
היי ו יה
האם זה פייר?
היי ו יה
אתם לא יודעים.
ניתוח:
הפזמון חוזר על עצמו לאחר כל בית, ומעלה את השאלה האם המצב שתואר בבית הוא פייר. התשובה היא תמיד שאף אחד לא יודע, מה שמדגיש את האבסורדיות של המצבים.
3
בית
תוכן:
אח שלי אסף בולים
לכן עבד בדואר.
היה מחלק ת'מכתבים
קיבל אפילו תואר.
יום אחד פקח הבחין
שאסף גם מכתבים,
מהג'וב מיד פוטר
כי יש סוף לכל דוור.
ניתוח:
הבית השני מתאר את האח שעבד בדואר ואסף בולים, אך גם לקח מכתבים. הוא פוטר מיד כשגילו זאת. הסיפור מדגיש את הגבול הדק בין תחביב לעבירה.
4
פזמון
תוכן:
היי יו יה
אני שואל
היי יו יה
אתם עונים
היי ו יה
האם זה פייר?
היי ו יה
אתם לא יודעים.
ניתוח:
הפזמון חוזר שוב, מדגיש את השאלה האם הפיטורים היו מוצדקים, ומציין שאף אחד לא יודע את התשובה.
5
בית
תוכן:
היה לי דוד כזה בטלן
שהתעצל לנוח.
היה הולך לנמלה
חוזר בלי מצב רוח.
לו היה פחות טיפש
אז ודאי ידע שיש
גם תוספת לפתגם:
ראה דרכיה וחכם.
ניתוח:
הבית השלישי מתאר דוד עצלן שהולך לנמלה אך לא לומד ממנה דבר. הוא מדגיש את חוסר החוכמה שלו ואת העובדה שהוא לא מצליח ללמוד מהנמלה כפי שהפתגם מציע.
6
פזמון
תוכן:
היי יו יה
אני שואל
היי יו יה
אתם עונים
היי ו יה
האם זה פייר?
היי ו יה
אתם לא יודעים.
ניתוח:
הפזמון שוב מעלה את השאלה האם המצב שתואר הוא פייר, ומציין שאף אחד לא יודע את התשובה.
7
בית
תוכן:
בן דוד שלי רצה לשחות
כדי לצוף קבוע
למד שחיה בהתכתבות
אצל מציל ידוע.
כשנכנס סוף סוף לים,
תוך שניות הוא נעלם.
שניים קפצו אליו מיד
טובעים השניים מן האחד.
ניתוח:
הבית הרביעי מתאר בן דוד שלמד לשחות בהתכתבות, אך כשנכנס לים טבע. שני אנשים ניסו להציל אותו וטבעו גם הם. הסיפור מדגיש את האבסורד שבניסיון ללמוד מיומנות חשובה כמו שחייה בהתכתבות.
8
פזמון
תוכן:
היי יו יה
אני שואל
היי יו יה
אתם עונים
היי ו יה
האם זה פייר?
היי ו יה
אתם לא יודעים.
ניתוח:
הפזמון חוזר שוב, מדגיש את השאלה האם המצב שתואר הוא פייר, ומציין שאף אחד לא יודע את התשובה.
9
פזמון
תוכן:
היי יו יה
אני שואל
היי יו יה
אתם עונים
היי ו יה
האם זה פייר?
היי ו יה
אתם לא יודעים.
ניתוח:
הפזמון חוזר שוב, מדגיש את השאלה האם המצב שתואר הוא פייר, ומציין שאף אחד לא יודע את התשובה.
10
פזמון
תוכן:
היי יו יה
אני שואל
היי יו יה
אתם עונים
היי ו יה
האם זה פייר?
היי ו יה
אתם לא יודעים.
ניתוח:
הפזמון חוזר שוב, מדגיש את השאלה האם המצב שתואר הוא פייר, ומציין שאף אחד לא יודע את התשובה.
שירים קשורים