פרשנות לשיר: אין ילד רע - דודא

בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר

מילים: יובל ניאזוב, זיו שביט, זוהר כספי, רביד פלוטניק
לחן: יובל ניאזוב, זוהר כספי, אור כהן

תכנים נוספים לשיר זה

הודפס מאתר www.Nagnu.co.il

תקציר

השיר עוסק בקשר המורכב בין ילד להוריו, ובמיוחד לאמו, תוך שהוא מבטא את הכאב, הכעס והבלבול של הילד. הילד מרגיש לא מובן ולא מקובל, ומנסה להתמודד עם תחושות אלו בדרכים שונות, כולל מרדנות והתנהגות בעייתית. השיר מדגיש את הרעיון שאין ילדים רעים מטבעם, אלא ילדים שסובלים וזקוקים להבנה ותמיכה.

נושא

הקשר בין הורים לילדים, כאב ובלבול של ילדים, הצורך בהבנה ותמיכה

ניתוח מילות השיר

1
בית

תוכן:

אין ילד רע יש ילד שרע לו אין ילד רע יש ילד שרע לו אין ילד רע יש ילד שרע לו

ניתוח:

הבית הראשון חוזר על המשפט 'אין ילד רע יש ילד שרע לו', שמדגיש את הרעיון המרכזי של השיר - ילדים אינם רעים מטבעם, אלא סובלים וזקוקים לעזרה.
2
בית

תוכן:

שב יפה, תוריד ת׳רגל, תישר את הגב אכלת?! יופי, כנס לחדר שיעורים עכשיו. את לא קובעת! אני עושה מה בא לי ויוצא לרחוב

ניתוח:

בית זה מציג את הדרישות והציפיות של ההורים מהילד, ואת תגובת המרדנות של הילד. הוא מרגיש שאין לו שליטה על חייו ולכן בוחר למרוד.
3
בית

תוכן:

סתום תפה, דבר יפה, אל תענה לי -ילד טוב תגיד תודה, תבקש סליחה, תביא נשיקה שונא את כולכם, מדליק סיגריה חסר שליטה אתה סתם מושפע! ת׳לא לומד אז איך תדע?

ניתוח:

בית זה מתאר את הלחץ החברתי והמשפחתי שמופעל על הילד, ואת תחושת התסכול והכעס שהוא חש. הוא מרגיש שהוא לא מובן ולא מקובל.
4
בית

תוכן:

זה החברים שחשובים׳ך יותר ממשפחה ושוב אחד בפה אחד בלב שיקרת ים ובדיוק רע לי, אתה בחכה שלי -נתפס על חם

ניתוח:

בית זה מתאר את הקונפליקט בין החשיבות של החברים לבין המשפחה, ואת התחושה של הילד שהוא נתפס תמיד על מעשיו הרעים.
5
בית

תוכן:

אני לא אשם, זה כי את לא רואה אותי, אני לא קיים ויש מעין, אני אעשה מוזיקה עוד תראו כולם

ניתוח:

בית זה מבטא את תחושת הניכור של הילד, ואת התקווה שלו למצוא את מקומו דרך המוזיקה.
6
פזמון

תוכן:

אין ילד רע יש ילד שרע לו אין ילד רע יש ילד שרע לו

ניתוח:

הפזמון חוזר על הרעיון המרכזי של השיר, שאין ילדים רעים מטבעם, אלא ילדים שסובלים וזקוקים לעזרה.
7
בית

תוכן:

או, אמא תסלחי על הכל רק אל תדאגי לי, בלילות, מסתובב שיכור כמו עיוור בסוף אצא מזה חזק יותר

ניתוח:

בית זה מבטא את התחושה של הילד שהוא מאכזב את אמו, אך מבקש ממנה לא לדאוג לו, ומבטיח לצאת מחוזק מהמצב.
8
בית

תוכן:

חם כמו לבה, ישך פתיל קצר, בדיוק כמו אבא כפוי טובה, המקרר מלא לא היה לי יום ולילה, מה הקשר? ביקשתי מאה שקל, מה נפתח לך? מה זה מה אמרת?! ביקשתי מאה שקל מה אכפת לך?

ניתוח:

בית זה מתאר את הקונפליקט בין הילד להוריו, ואת התחושה של הילד שהוא לא מובן ולא מקובל, גם כאשר הוא מבקש דברים פשוטים.
9
בית

תוכן:

ילד זבל, ת׳הולך להסתובב עם עוד כאלה צריכה לראות ת׳משטרה דופקים לנו בדלת? בפעם המאה, אנלא אשם! כן זה לא אתה התחלת מה זה משנה? כי בסופו של יום את התיק קיבלת

ניתוח:

בית זה מתאר את הכעס והאכזבה של ההורים מהילד, ואת התחושה של הילד שהוא תמיד מואשם ולא מובן.
10
בית

תוכן:

ילד שרע לו או ילד שעושה לי דווקא הולך איתי ראש בראש אתה לא מבין, שאני בצד שלך אוקיי תורידי לי כאפה כאילו שאלמד ככה למדי אותי לקח ותלטפי אותי אחר כך

ניתוח:

בית זה מבטא את הקונפליקט הפנימי של הילד, שמצד אחד מרגיש שהוא עושה דווקא להוריו, ומצד שני מבקש את אהבתם והבנתם.
11
פזמון

תוכן:

אין ילד רע יש ילד שרע לו אין ילד רע יש ילד שרע לו אין ילד רע יש ילד שרע לו

ניתוח:

הפזמון חוזר על הרעיון המרכזי של השיר, שאין ילדים רעים מטבעם, אלא ילדים שסובלים וזקוקים לעזרה.
12
בית

תוכן:

או, אמא תסלחי על הכל רק אל תדאגי לי, בלילות, מסתובב שיכור כמו עיוור בסוף אצא מזה חזק יותר

ניתוח:

בית זה מבטא את התחושה של הילד שהוא מאכזב את אמו, אך מבקש ממנה לא לדאוג לו, ומבטיח לצאת מחוזק מהמצב.
שירים קשורים