פרשנות לשיר: נשל הנחש - מאיר אריאל
בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר
תקציר
השיר עוסק בתחושות של תסכול, חוסר מימוש ותחושת החמצה של הדובר. הוא מתאר את עצמו כמי שנמצא בשולי החברה, מתבונן על החיים החולפים על פניו, ומרגיש שהוא נשאר מאחור. הוא מתאר את המאבק הפנימי שלו בין הרצון להתקדם ולהשתלב לבין התחושה שהוא לא מצליח לעמוד בקצב. השיר מעלה שאלות על משמעות החיים, המרדף אחרי הצלחה, והמחיר של אי-השתתפות במירוץ החיים.
נושא
תסכול, חוסר מימוש, תחושת החמצה, מאבק פנימי, משמעות החיים
ניתוח מילות השיר
1
בית
תוכן:
שוב אני מוצץ גבעול
תחת גשר מט ליפול
כשמעלי העגלות בתנועה מתמדת
שוב אני מתחיל לשאול
מה לרצות מה לאכול
כשהנמלה העניינית אותי מודדת.
ניתוח:
בבית הראשון, הדובר מתאר את עצמו במצב של חוסר מעש, מוצץ גבעול תחת גשר רעוע. הוא מתבונן על העגלות שעוברות מעליו בתנועה מתמדת, ומתחיל לשאול שאלות על רצונותיו וצרכיו. הנמלה שמודדת אותו מסמלת את התחושה שהוא נשפט ונמדד על ידי החברה.
2
בית
תוכן:
אחת לאיזה זמן מוגבל
אני נשמט אביון ודל
ממירוץ הכרכרה המשתקשקת
נפלט משצף מעגל
וכמו שוקע תחת גל
כשההמולה הסחרחרה אט מתרחקת.
ניתוח:
בבית השני, הדובר מתאר את עצמו כנשמט ממירוץ החיים, מרגיש אביון ודל. הוא מתאר את התחושה של נפילה ושקיעה תחת גל, כשההמולה והסחרחרה של החיים מתרחקות ממנו.
3
פזמון
תוכן:
ואבא תמיד אומר
תעזבנו יום יעזבך יומיים
העגלה נוסעת אין עצור.
קפצת ממנה היום
חלפו שנתיים
והנה נשארת מאחור.
ניתוח:
בפזמון, הדובר מצטט את אביו שאומר לו שהחיים לא עוצרים, ואם הוא עוזב את המירוץ, הוא יישאר מאחור. הפזמון מדגיש את התחושה של החמצה והפסד.
4
בית
תוכן:
צולל חופשי ללא מצנח,
לכל הכיוונים נפתח,
והתשוקה לכל כיוון אותי הורסת,
כך שבינתיים אני נח,
כך כמו שאני מונח
כשהתאוצה שמעלי שוב ושוב דורסת.
ניתוח:
בבית השלישי, הדובר מתאר את עצמו כצולל חופשי ללא מצנח, נפתח לכל הכיוונים אך התשוקה הורסת אותו. הוא מרגיש שהוא נדרס על ידי התאוצה של החיים שמעליו.
5
בית
תוכן:
עני ורש ומרושרש,
מביט בנשל הנחש.
לו רק יכולתי גם אני כך להגיח.
בהשילי בלי כל חשש,
תרבות של עור אשר יבש,
וכמו חדש למחוז חפצי אגיע.
ניתוח:
בבית הרביעי, הדובר מתאר את עצמו כעני ורש, מביט בנשל הנחש ומקנא ביכולתו להשיל את עורו ולהתחיל מחדש. הוא מביע את הרצון להשתחרר מהכבלים של התרבות והחברה ולהגיע למחוז חפצו.
6
פזמון
תוכן:
אך אבא בשם אומרו
"תעזבנו יום יעזבך יומיים" -
העגלה נוסעת אין עצור
לא קפצת עליה היום
חלפו חודשיים
והנה נשארת מאחור.
ניתוח:
בפזמון החוזר, הדובר שוב מצטט את אביו שמזכיר לו שהחיים לא עוצרים, ואם הוא לא יקפוץ על העגלה, הוא יישאר מאחור. הפזמון מדגיש את התחושה של החמצה והפסד.
7
בית
תוכן:
וגם היתה לי בחורה
קצת פראית קצת לא ברורה.
אך לא הגיע לה שאשתגע -
אז במכונית שכורה
הרסתי לה את הצורה
ועכשיו אני מתגעגע.
ניתוח:
בבית החמישי, הדובר מתאר מערכת יחסים שהייתה לו עם בחורה פראית ולא ברורה. הוא מתאר איך הוא הרס את הקשר ועכשיו הוא מתגעגע אליה.
8
בית
תוכן:
ולך תצא מזה עכשיו,
איך תצא מזה עכשיו,
מוצץ גבעול מתחת איזה גשר
מי צריך אותך עכשיו?
מי בכלל זוכר אותך עכשיו?
לך תתחיל למצוא שוב את הקשר.
ניתוח:
בבית השישי, הדובר מתאר את תחושת הבדידות והחוסר משמעות שלו. הוא שואל את עצמו איך יצליח לצאת מהמצב הזה, ומרגיש שאף אחד לא צריך או זוכר אותו. הוא מבין שהוא צריך למצוא שוב את הקשר לחיים.
9
פזמון
תוכן:
ואבא חוזר ואומר:
"תעזבנו יום יעזבך יומיים"
העגלה נוסעת אין עצור
קפצת ממנה היום
חלפו שעתיים
והנה נשארת מאחור.
ניתוח:
בפזמון החוזר האחרון, הדובר שוב מצטט את אביו שמזכיר לו שהחיים לא עוצרים, ואם הוא לא יקפוץ על העגלה, הוא יישאר מאחור. הפזמון מדגיש את התחושה של החמצה והפסד.
שירים קשורים