פרשנות לשיר: סופרמן - עידן עמדי

בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר

מילים ולחן: עידן עמדי

תכנים נוספים לשיר זה

אינטראקטיבי
הודפס מאתר www.Nagnu.co.il

תקציר

השיר מתאר את סיפור חייו של ילד שגדל בצל מחלה קשה של אביו, ומתמודד עם קשיים רבים לאורך חייו. הוא מפתח חוסן נפשי ופיזי, מתמודד עם אתגרים בבית הספר ובצבא, ולבסוף מוצא את מקומו בעולם המוזיקה. השיר מדגיש את הכאב והקושי, אך גם את הכוח והיכולת להתגבר עליהם.

נושא

התמודדות עם קשיים, חוסן נפשי, התבגרות, מציאת מקום בעולם

ניתוח מילות השיר

1
פתיחה

תוכן:

בכל פעם שעוצם עיניים חוזר אותו תסריט, זה שיאהבו אלה שעוד מאמינים בגיבורים, והוא מתחיל בירושלים חדר קטן בבית חולים אבא מחובר לצינורות, מולו ילד, מסביב כמה דודים.

ניתוח:

הפתיחה מתארת את הסיטואציה הקשה של הילד בבית החולים עם אביו החולה. התסריט החוזר מראה את הטראומה המתמשכת והקושי הנפשי.
2
בית

תוכן:

וככה בלי כישוף, ככה בלי קסמים, צמח לילד שריון שש טון מתחת לבגדים, והוא גדל לאט לאט הוא לומד לחיות את החיים, קצת מרביץ קצת גונב, הטריקים מהקראטה עוזרים.

ניתוח:

הבית מתאר את התפתחות החוסן הנפשי והפיזי של הילד. הוא לומד להתמודד עם החיים בדרכים שונות, כולל שימוש באלימות ובטריקים.
3
בית

תוכן:

סוגר את הלב, עוטף תכאב, בלילות באות מחשבות אבל הוא רגיש אז הוא קולט שגם בני המשפחה סוחבים שקים וזה כבד, בתת מודע הופך תקליט ומעכשיו הוא מגונן.

ניתוח:

הבית מתאר את הסגירה הרגשית של הילד ואת המודעות שלו לכאב של בני המשפחה. הוא מחליט להגן עליהם ולהיות חזק עבורם.
4
בית

תוכן:

שומר על אחיו שהולך וחרד, שומר על אמא שלא תשבר, ועל הבית שלא יתפרק, לא לעשות בעיות, להצטיין.

ניתוח:

הילד לוקח על עצמו את התפקיד של המגן והמצטיין, כדי לשמור על המשפחה ולמנוע בעיות נוספות.
5
בית

תוכן:

וכבר בגיל חמש עשרה השרירים שלו גדלים הילד הופך לנער בעולם המבוגרים. אז הוא עובד בסבלות, במלצרות על הקיר יש מדליה מעוד תחרות וגם בבית ספר מגלים בטעות שוואלה יש לו ראש. אבל מה עם הלב הסדוק ובאיזה כלים מתקנים ולמה את זה בבית ספר אף פעם לא מלמדים.

ניתוח:

הנער מתבגר ומתחיל לעבוד בעבודות פיזיות. הוא מצליח בלימודים, אך הלב שלו עדיין סדוק ואין מי שילמד אותו איך להתמודד עם הכאב הרגשי.
6
פזמון

תוכן:

נזרקתי לחיים ידיי היו ריקות, שרדתי כל אוויר דליל, מחנק בעליות. אחרי החושך, אחרי התהומות, כבר לא מפחיד אותי למות, יותר מפחיד לא לחיות. זה לכל מי שחשד בי שאני אחר, שקיבלתי את האור שלי מן ההפקר, שהמלאכים ירדו, השתחוו אמרו ׳אמן, הוא לא אדם רגיל, הוא סופר-מן.׳

ניתוח:

הפזמון מתאר את התחושות הקשות של הנער, את ההתמודדות עם הקשיים ואת הפחד לחיות חיים חסרי משמעות. הוא מרגיש שהוא שורד כנגד כל הסיכויים, ונחשב לאדם מיוחד.
7
בית

תוכן:

שמונה עשרה מלאו לנער, פתאום מכתב מהצבא בינו לבין אמא נפתחת מלחמת התשה. אחרי שנים שהמערכת שתתה להורים שלו את הדם היא רוצה את הילד בבית בלי דאגות, בלי בלאגן.

ניתוח:

הנער מגיע לגיל גיוס והאם מתנגדת לשירות הצבאי בגלל הקשיים שעברו כמשפחה. המערכת נתפסת כגוזלת את כוחותיהם.
8
בית

תוכן:

אבל הוא לא מוותר הפעם זה סרט אחר הוא כותב מכתב ועוד מכתב, חוצה גדר ועוד גדר ולבסוף אימו נכנעת, היא לא מופתעת כשהאות מבשר על מגרש המסדרים נקבע הנער לוחם מצטיין.

ניתוח:

הנער מתעקש להתגייס ולבסוף מצליח. הוא מתבלט כלוחם מצטיין, מה שמראה את הנחישות והכוח שלו.
9
בית

תוכן:

וכך האגדה מספרת הוא נבחר לאיזו סיירת שם כולם עוטים שריון, מחזיקים אמת כואבת, שם בתוך תוכו של כל אחד גדלה פינת סתרים. ברוך הבא אחי למועדון הלבבות השבורים.

ניתוח:

הנער מצטרף ליחידה מובחרת בצבא, שם כולם מתמודדים עם כאב פנימי. היחידה נתפסת כמועדון של אנשים חזקים אך פגועים.
10
בית

תוכן:

בלילות יש מארבים, מעצרים, מלחמה שפורצת מכה בפנים כל חבר שהלך צורב מבפנים כמו שמן רותח על יד. וכשמישהו בא לעזרה כשמישהו מנסה להבין הנער עונה בנימוס: ׳יהיה בסדר, סוחבים׳.

ניתוח:

השירות הצבאי כולל חוויות קשות ומאבדים חברים. הנער מתמודד עם הכאב בצורה מאופקת ולא מראה את רגשותיו.
11
בית

תוכן:

זה בא לו בחלומות, במחשבות, זה רעב מהבטן ללכת מכות, התמכרות אל האקשן, אל הסכנות, רק להרגיש בחיים. אבל לפני שאהפוך קלישאתי אהובתי, היה חשוב לי שתדעי, כל זה אמת הנער הזה הוא אני.

ניתוח:

הנער מתמודד עם תחושות קשות גם בחלומות ובמחשבות. הוא מחפש ריגושים כדי להרגיש חי. השיר חושף שהנער הוא למעשה הדובר עצמו.
12
פזמון

תוכן:

נזרקתי לחיים ידיי היו ריקות, שרדתי כל אוויר דליל, מחנק בעליות. אחרי החושך, אחרי התהומות, כבר לא מפחיד אותי למות, יותר מפחיד לא לחיות. זה לכל מי שחשד בי שאני אחר, שקיבלתי את האור שלי מן ההפקר, שהמלאכים ירדו, השתחוו אמרו ׳אמן, הוא לא אדם רגיל, הוא סופר-מן.׳

ניתוח:

הפזמון חוזר ומדגיש את התחושות הקשות וההתמודדות עם הקשיים. הדובר מרגיש שהוא מיוחד ושורד כנגד כל הסיכויים.
13
בית

תוכן:

אז אחרי שהתרתי ספקות הסרתי מליבי מסכות, ככה באתי אל עולם המוזיקה בין שיכורים, קוקאין וזונות. שם גליתי חסרי ביטחון, שמפחדים מעצמם, שמכורים לכפיים, ולא מצאתי אותי ביניהם אז נשארתי לבד בינתיים.

ניתוח:

הדובר נכנס לעולם המוזיקה ומגלה אנשים חסרי ביטחון שמחפשים אישורים חיצוניים. הוא לא מוצא את מקומו ביניהם ומרגיש לבד.
14
בית

תוכן:

עד שהגיעה אישה אחרת, חכמת לב, טובת עיניים, שראתה בתוכי כוח על, שהוא גם קביים גם כנפיים. שלימדה אותי שבשבר מר מסתתרים להם גם שמיים, ולא חשוב כמה חטפתי העיקר לא הרמתי ידיים.

ניתוח:

האישה שמגיעה לחייו עוזרת לו לראות את הכוח הפנימי שלו ומלמדת אותו להתמודד עם הכאב. היא נותנת לו תקווה וכוח להמשיך.
15
בית

תוכן:

ולאט שיר ועוד שיר, למדתי לעצמי להסביר שכל מה שחוויתי נועד לי כדי שאוכל לבסוף להבין, שרק מי שצעד באפלה ובחושך יודע באמת מהו אור שכל תפילה בה ביקשתי לשכוח, רק גרמה לי לשוב ולזכור.

ניתוח:

הדובר לומד להבין שכל החוויות הקשות שעבר נועדו ללמד אותו ולהפוך אותו לחזק יותר. הוא מבין את הערך של האור רק אחרי שעבר בחושך.
16
בית

תוכן:

ואחרי שנפצעתי היו לי לילות ששאגתי מתוך החזה התחלתי לנהל עם אלוהים חשבונות אם תיתן לי ככה אני אתן לך את זה. אך בסתר ליבי השבור השלם לא היו לי ספקות כבר לא מפחיד אותי למות יותר מפחיד לא לחיות.

ניתוח:

הדובר מתמודד עם פציעה פיזית ונפשית, ומנהל דיאלוג עם אלוהים. הוא מבין שהפחד הגדול ביותר הוא לא לחיות חיים מלאים ומשמעותיים.
17
פזמון

תוכן:

נזרקתי לחיים ידיי היו ריקות, שרדתי כל אוויר דליל, מחנק בעליות. אחרי החושך, אחרי התהומות, כבר לא מפחיד אותי למות, יותר מפחיד לא לחיות. זה לכל מי שחשד בי שאני אחר, שקיבלתי את האור שלי מן ההפקר, שהמלאכים ירדו, השתחוו אמרו ׳אמן, הוא לא אדם רגיל, הוא סופר-מן.׳

ניתוח:

הפזמון חוזר ומדגיש את התחושות הקשות וההתמודדות עם הקשיים. הדובר מרגיש שהוא מיוחד ושורד כנגד כל הסיכויים.
18
סיום

תוכן:

הוא לא אדם רגיל, הוא סופר-מן.

ניתוח:

הסיום מדגיש את התחושה של הדובר שהוא מיוחד ובעל כוחות על.
שירים קשורים